Daarmee volgt het de technologische ontwikkelingen waarbij steeds meer personenauto’s beschikken over de zogeheten Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS). Ook sluit het hiermee aan op de rijexamens voor de beroepschauffeurs waar het gebruik van ADAS al langer is toegestaan.
Het gebruik van ADAS tijdens het rijexamen is vrijwillig. Met het toestaan daarvan verandert het examen niet. De examinator beoordeelt de rijvaardigheid van de examenkandidaat en niet het gebruik van ondersteunende systemen, aldus het CBR.
Voorbeelden van deze ondersteunende systemen:
Een kandidaat moet ondanks een dodehoekverklikker toch goed blijven kijken in de buitenspiegel. Systemen zijn immers niet onfeilbaar. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat motorrijders in 75% van de gevallen niet worden opgemerkt door een dodehoekverklikker.
Adaptive cruise control zorgt automatisch voor een bepaalde afstand tot de voorganger. Stel dat een examenkandidaat dit systeem op de snelweg heeft ingesteld op 120 km per uur. Achter een vrachtwagen wordt de snelheid dan aangepast naar 80 km per uur. Als de kandidaat gaat uitvoegen en de vrachtwagen niet meer wordt gevolgd, neemt de snelheid weer toe naar 120 km per uur. De kandidaat moet nu zelf de snelheid aanpassen aan de situatie bij het uitvoegen.
Verboden systemen
Systemen die het rijden van de automobilist overnemen, blijven verboden tijdens het examen. Op dit moment hoort alleen het automatisch inparkeren daarbij.