Sinds mensenheugenis was de Defender het gezicht voor Land Rover. In 1948 kwam het model op de markt, maar gezien alle belastende maatregelen op de nieuwe vierkante auto's, heeft de Britse fabrikant besloten te stoppen met het oeroude concept.
LandRover/Porsche
Sinds de officiële bekendmaking van Land Rover om de lopende band stop te zetten, is de vraag naar de Defender groter dan ooit. Vooral in Amerika is de vraag naar de ''landbouwtrekker'' groot. In Nederland lopen de prijzen voor een tweedehands Defender op benzine (V8) inmiddels ook behoorlijk op. Door de nieuwe Oldtimerregeling en wetgeving omtrent het milieu zijn in ons land de tweedehands diesels zo goed als afgeschreven. Maar wanneer je een Defender op benzine hebt, ben je spekkoper, zo blijkt uit het huidige aanbod. Dit zelfde fenomeen konden we destijds ook merken toen Porsche besloot te stoppen met de bouw van de 911. Deze auto's zijn inmiddels zeer populair, ook als belegging.
''Geen benzinemotor meer te krijgen''
Uit navraag bij LandRover garagebedrijven blijkt dat ze de laatste tijd dan ook veel verzoeken van klanten krijgen om hun Defenders, die nu nog op diesel rijden, om te bouwen naar benzine. Alleen het probleem is, dat veel andere garagebedrijven ook ondervinden, dat nu al een nijpend tekort is aan losse goede benzinemotoren, zo ook in de UK zelf. Dan toch maar een Talbot?