'De schade tikt vooral aan door de enorme vertragingen en afgekeurde producten', aldus EVO.
EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, krijgt steeds meer vragen van bedrijven over wie deze schade gaat betalen. EVO zette daarom vandaag de meest gestelde juridische vragen en antwoorden op een rijtje voor deze bedrijven.
Schade
Bedrijven lijden vooral schade omdat hun goederenstroom enorm vertraagt of omdat de Britse autoriteiten hun producten, bijvoorbeeld bloemen of vleeswaren, afkeuren nadat er verstekelingen in de laadruimte zijn aangetroffen.
Leden van EVO die hun eigen producten vervoeren, kampen ook nog eens met schade aan hun vrachtauto's. De grootste schade, de emotionele schade bij vrachtautochauffeurs, is volgens EVO bovendien niet in geld uit te drukken.
Helpdesk
In juni startte EVO een Calais-helpdesk voor handelaren en producenten die hun goederen naar Groot-Brittannië (laten) vervoeren en met steeds gevaarlijker situaties te maken kregen. Soms hangen de verstekelingen aan het onderstel van de vrachtauto, maar veel vaker dringen ze de laadruimte binnen. Als de Britten de illegalen aantreffen, lopen ondernemers kans op een fikse boete - EVO wil dat de Britten deze boetes kwijtschelden.