Op de Calais-helpdesk van EVO vinden ondernemers de laatste actualiteiten over de problemen en tips om schade aan hun bestel- of vrachtauto’s en goederen zoveel mogelijk te voorkomen.
Verstekelingen
Een jaar geleden meldde EVO voor het eerst een toename van het aantal meldingen van bedrijven over verstekelingen die in Calais bestel- of vrachtauto’s inklimmen. Soms hangen de vluchtelingen aan het onderstel van de vrachtauto, maar veel vaker dringen ze de laadruimte binnen. Als de Britten de illegalen aantreffen, levert dat een boete op die kan oplopen tot 2000 pond per verstekeling.
Goederen afgekeurd
Soms bevinden de verstekelingen zich een dag in de laadruimte, waardoor de bloemen, vleeswaren of andere goederen worden afgekeurd. Hierdoor loopt de schade bij sommige bedrijven in de tonnen. Ondernemers zijn vooral in toenemende mate bezorgd omdat zowel chauffeurs als verstekelingen door de oversteekacties gevaar lopen.
Europa
De extra veiligheidsmaatregelen van de Eurotunnel in Calais noemt EVO een stap in de goede richting. Volgens EVO moet Europa echter maatregelen nemen om onveilige situaties in alle oversteekplaatsen tegen te gaan. Als de vluchtelingenstroom blijft toenemen en de Eurotunnel in Calais veiligheidsmaatregelen neemt, verplaatst het probleem zich mogelijk naar andere oversteekplaatsen zoals Rotterdam of IJmuiden. Dit weekend onderschepte de Britse douane nog vijftig verstekelingen die in Hoek van Holland een vrachtauto in klommen.
Niet meer stoppen
EVO blijft er ondertussen bij de Britten op hameren om de boetes kwijt te schelden. Ook blijft EVO haar leden voorlopig adviseren om niet meer te stoppen vanaf Gent tot aan de tunnel of veerboot – zeker niet op afgelegen plaatsen. Ook moeten chauffeurs de onderzijde van de vrachtauto controleren en ervoor zorgen dat deuren en kleppen zijn verzegeld.