Zo wil men dat straks voor leaserijders met een hybride auto net zo veel bijtelling geldt als voor wie rijdt in een benzine- of dieselauto. Hybride auto's kunnen door zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor worden aangedreven. Vanaf 2020 zou de aanschaf van deze semi-elektrische auto's niet meer moeten worden gestimuleerd.
'Marktverstoring'
Algemeen voorzitter van BOVAG, Bertho Eckhardt: “We zijn het er in een brede coalitie over eens dat er nu snel een einde gemaakt moet worden aan de marktverstoring, door te kiezen voor één bijtellingstarief en geleidelijke afschaffing BPM en daarnaast is op ons initiatief een fonds voorgesteld waarmee ook particulieren gestimuleerd worden elektrisch te gaan rijden. De automotive sector, de consumenten en de milieusector hebben gesproken, het woord is nu aan het kabinet en aan de Kamer.”
''Melkkoe''
Of het plan steun krijgt van het kabinet, is nog maar de vraag nu de gaskraan dus inkomsten voor de schatkist drastisch teruglopen. De auto is een zeer grote bron van inkomsten. En in onze buurlanden komt de elektrische auto nog steeds niet echt van de grond.