Dat schrijft Dresscher vandaag in een brief aan de Tweede Kamer, zo meldt de AOb donderdag op de website.
Problemen
‘De staatssecretaris zadelt het onderwijsveld op met logistieke en organisatorische problemen’, aldus de AOb-voorzitter.
Dresscher vindt het opmerkelijk dat de staatssecretaris zijn besluit motiveert met een onderzoek van de VO-raad, de werkgeversorganisatie. Aan het onderzoek deden slechts 39 docenten mee, 17 leraren vonden het plan van Dekker een goed idee. ‘Bij een pilot van deze omvang kan je eigenlijk niet serieus van draagvlak spreken’, schrijft Dresscher.
Tijd
Bovendien kregen docenten die meededen aan het onderzoek iets wat leraren doorgaans niet hebben: namelijk voldoende tijd om de correcties uit te voeren. Geld voor extra tijd voor de tweede correctie is een beter idee, dan de eindexamens eerst door een andere collega te laten nakijken, vindt Dresscher.
De staatssecretaris zet met zijn plan een hele beroepsgroep in het beklaagdenbankje, schrijft Dresscher. ‘De staatssecretaris en de werkgevers moeten ervan uitgaan dat leraren hun taak en professionaliteit zeer serieus nemen en zonder aanzien des persoons beoordelen of een leerling zijn centraal schriftelijk eindexamen goed heeft gemaakt.’