Ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn namelijk in de service-industrie actief. Deze auto’s rijden jaarlijks gemiddeld minder dan 18.000 kilometer, waardoor het registeren van de rij- rusttijden volgens EVO onzin is.
EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, wil juist dat de Commissie pijnpunten over de tachograaf wegneemt, niet verergert. EVO roept ondernemers daarom op om mee te denken en hun wensen te melden op www.evo.nl/brainstorm-tachograaf.
Bestelauto’s
De Commissie wil nieuwe wetgeving voor de rij- en rusttijden van chauffeurs maken. EVO vraagt ondernemers daarom om ideeën over de registratie van rij- en rusttijden te melden, zodat EVO deze punten kan aandragen in Brussel. De meeste bedrijven willen geen tachograaf gebruiken, maar ondernemers die bestelauto’s met een aanhangwagen hebben, moeten dit nu soms wel. Enkele partijen in Brussel overwegen echter om de tachograaf verplicht te stellen voor alle bestelauto’s – dus ook bestelauto’s zonder aanhangwagen. EVO verwacht dat de reacties van ondernemers helpen om de Commissie ervan te overtuigen dat dit een slecht idee is.
Tachograaf
Het registreren van de rij- en rusttijden van chauffeurs zorgt al jaren voor flink wat verwarring. Zo ontving EVO alleen al in de eerste maanden van dit jaar ruim 1.500 vragen van ondernemers over het apparaat. Een veel gestelde vraag is of de tachograaf verplicht is. Afhankelijk van de bedrijfstak en het gebied waarin het bedrijf actief is, gelden er namelijk vrijstellingen. Als blijkt dat bedrijven de tachograaf toch moeten gebruiken, vragen ze zich vervolgens af hoe het apparaat werkt.