dinsdag, 15. juli 2014 - 8:57

Wakker Dier start kooi-ei campagne

Wakker Dier, kooi, eieren, kippen, eierdoosjes, legbatterij-vrij
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Vanaf vandaag zijn radiospots van Wakker Dier te horen tegen verborgen kooi-eieren bij groothandels Hanos en DeliXL.

Hierin worden restauranthouders en andere horeca-eigenaren gewaarschuwd dat vloeibare ei-producten bij deze groothandels nog vaak van kippen uit kooien komen. De radiospots vormen de start van een nieuwe campagne die er op gericht is om zoveel mogelijk kippen uit kooien te helpen en waar mogelijk de wei in te krijgen. Wakker Dier heeft tientallen fabrikanten van koekjes, mayonaise en andere producten gevraagd om over te schakelen naar diervriendelijkere eieren.

Nederlander eet 44 verwerkte eieren per jaar

Naast de bijna 150 eieren uit eierdoosjes, eet de gemiddelde Nederlander nog 44 eieren per jaar. Deze zijn verwerkt in producten als mayonaise, deegwaren en koekjes of worden onherkenbaar geserveerd in restaurants en kantines. Op de ingrediëntendeclaratie staat vaak alleen ‘ei’ of ‘eiwit’, zonder dat duidelijk wordt of het om een kooi- of scharrelei gaat. Zo’n kooi-ei kan afkomstig zijn van kippen in Nederlandse kooien, waar ze amper meer dan een A4’tje leefruimte hebben (750-900 cm2), maar evengoed van een kip uit een legbatterij in India of de VS waar ze vaak zelfs nog minder dan een A4’tje leefruimte hebben. In Nederland leeft ongeveer 1 op de 6 legkippen nog in kooien, in totaal zo’n 5 miljoen. Zij produceren 1,6 miljard kooi-eieren. Ongeveer 2,5 miljard eieren worden geïmporteerd uit andere landen. Wakker Dier vindt dat een kip niet achter tralies op draadgaas hoort, maar moet kunnen scharrelen in stro of – liever nog – in een (beschutte) weide. Wakker Dier gaat hierop aandringen bij fabrikanten.

Eierdoosjes sinds 2004 legbatterij-vrij

Sinds 2004 zijn alle eierdoosjes in Nederlandse supermarkten kooi-ei-vrij. Deze stap namen de supermarkten na de start van de legbatterijcampagne van Wakker Dier. Tot dan gingen er zo’n anderhalf miljard legbatterij-eieren per jaar in eierdoosjes over de toonbank bij de supermarkten. Alle supermarkten verkochten tot dan toe nog legbatterij-eieren behalve Albert Heijn. Het was het eerste grote succes van Wakker Dier met haar ‘company campagnes’. Supermarkten verkopen sindsdien minimaal scharreleieren en daarnaast nog meestal vrije-uitloopeieren, biologische eieren of Rondeel-eieren. Supermarkt Plus loopt tegenwoordig voorop voor de kip en verkoopt alleen nog maar eieren van kippen die uitloop naar buiten hebben.