De luchtverkeersleiders streven volgens Riemens naar maximale transparantie in de overtuiging dat zij hun werk goed doen, en van de incidenten en fouten kunnen leren.
Door meteen uitleg te geven moeten misverstanden over veronderstelde levensgevaarlijke situaties worden voorkomen. "We moeten vertellen hoe het in elkaar steekt. Dat getuigt van ruggengraat. Overtuiging. Durf. Visie", aldus Riemens in de krant.
Runway incursions
Het aantal 'aanmerkelijke voorvallen' met een risico op botsing is in Nederland gedaald van ongeveer 0,9 per 10.000 vluchten in 2011 naar ongeveer 0,4 per 10.000 vluchten in 2013. Het gaat vooral om ‘runway incursions’: incidenten waarbij vliegtuigen, voertuigen of personen zich onbedoeld in de zone van een start- en landingsbaan bevinden.
In 2012 en in 2013 waren er op Schiphol in totaal 65 runway incursions. Dat is op een totaal van 850.000 vliegbewegingen 0,0076 procent. Andere incidenten die relatief veel voorkomen zijn schendingen van het luchtruim, meestal in de zomer door sportvliegtuigen.
vrijdag, 18. april 2014 - 13:48 Update: 03-07-2014 0:38
Voortaan worden alle incidenten vliegverkeer gemeld door LVNL
Foto: Archief EHF
Schiphol
Vanaf vandaag meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) alle feiten en cijfers over incidenten die raken aan haar taak. Dat zegt algemeen directeur Paul Riemens van LVNL vrijdag in NRC Handelsblad.
Provincie:
Tag(s):