In een interview met de Telegraaf laat De Ridder weten hoe hij denkt over het accijnsbeleid in Nederland. De Nederlandse overheid kwam in 2009 met een accijnsverhoging van 30%, in 2013 met een verhoging van 10% en dit jaar met een verhoging van 5,75% . De Ridder zegt hierover zaterdag in de krant: 'In de prijs van een kratje bier van twaalf euro zit vijf euro aan accijns en belastingen. Dat is volstrekt doorgeschoten. Vergeet niet dat dit voor de horeca de zoveelste tik is. Eerst kwam de invoering van de euro, waarbij de horeca de prijzen wel erg naar boven heeft afgerond. Toen kwam de economische crisis, daarna het rookverbod, de verhoging van de leeftijdsgrens naar 18 jaar en de accijnsverhogingen. Dit kan echt niet meer.'
Verder vindt De Ridder de verhoging van de minimuleeftijd voor alcohol van 16 naar 18 jaar een 'overhaaste actie'. De Ridder: 'Eindelijk begon de grens van 16 jaar te werken en begon de samenleving het te accepteren. De stap naar 18 jaar is veel te snel genomen, daar hadden we een paar jaar mee moeten wachten. Nu zie je dat jongeren tussen de 16 en 18 de regels ontduiken op alle mogelijke manieren. Burgerlijke ongehoorzaamheid is gewoon geworden.'
De Ridder kijkt met plezier terug op zijn 30 dienstjaren bij Heineken. 'Het waren dertig fantastische jaren. Heineken is een prachtig bedrijf om bij te werken. En bier is toch een schitterend product. Echt, ik heb zelden of nooit gedacht: ik heb er vandaag even geen zin in.' Ook als Philip de Ridder in het buitenland het logo van Heineken ziet is hij trots. 'Andere bedrijven proberen met heel veel moeite een wereldmerk te bouwen en Heineken is dat al. Heineken past in het rijtje Ajax, bloembollen, KLM, onze waterbouw; dat is onze Nederlandse trots.'