Rijkswaterstaat en aannemer Boskalis/Mamoet Salvage moeten daarom op zoek naar een alternatieve bergingsmethode voor het wrak. 'De voorbereidingen voor de voorgenomen hijsoperatie zijn om die reden gestaakt', aldus Rijkswaterstaat.
Duikinspecties
Uit duikinspecties in het wrak blijkt dat de bovenkant meer beschadigd is dan van tevoren kon worden afgeleid aan de buitenkant. Door de landing op de zeebodem zijn in het wrak scheuren ontstaan. Wind, getijstroming en golfslag bevorderen de scheurvorming in het wrak. Het hijsen aan de sterke delen van de bovenkant is daardoor niet uitvoerbaar. De onderkant is vooralsnog een gesloten geheel met voldoende reststerkte om in delen van de zeebodem gehesen te worden.
Planning
Momenteel beoordelen Rijkswaterstaat en Boskalis/Mamoet Salvage of preventieve maatregelen om het wrak verder intact te houden in de komende stormmaanden uitvoerbaar en haalbaar zijn. Daarnaast worden de noodzakelijke aanpassingen in de bergingsmethode onderzocht. In de loop van september wordt de keuze voor de alternatieve bergingsmethode gemaakt. Het wrak moet uiterlijk 31 december 2015 van de zeebodem verwijderd zijn.