Toelichting van de CEO
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “De structurele verbetering van de operationele resultaten van PostNL was dit kwartaal duidelijk zichtbaar. Onze resultaten verbeterden vooral dankzij sterke kostenbesparingen, de prijsverhogingen bij Mail in Nederland en lagere uitgaven voor pensioenen en reorganisaties. Het volume briefpost van Mail in Nederland daalde met 11,1%. Kostenbesparingen blijven noodzakelijk om de voortdurende volumedaling van Mail in Nederland te compenseren.
Bij Pakketten was er een gezonde groei in volume en omzet. Een verdere verbetering van de operationele efficiency werd teniet gedaan door hogere kosten van de onderaannemers en initiële kosten voor de uitbreiding van ons dienstenaanbod met vernieuwingen zoals de aanstaande uitrol van negen pakkettenautomaten. International liet een omzetgroei zien, maar de concurrerende markt in Duitsland had invloed op onze resultaten. We zijn bezig met verdere maatregelen om de winstgevendheid te verbeteren.
Als ik kijk naar wat we dit jaar tot dusver hebben bereikt en rekening houdend met het feit dat het vierde kwartaal doorgaans sterk is, heb ik er vertrouwen in dat we goed op weg zijn om het onderliggende cash bedrijfsresultaat, zoals genoemd in onze vooruitzichten voor heel 2014, van tussen de €260 miljoen en €290 miljoen te realiseren.”