Dat constateert de waarnemend Nationale ombudsman, Frank van Dooren, in zijn rapport 'Wie betaalt de rekening', dat vandaag is gepubliceerd. Hij doet de overheid aanbevelingen hoe het betaalgedrag verbeterd kan worden. Daarvoor is een cultuuromslag nodig.
Sinds maart 2013 is in de wet vastgelegd dat de overheid binnen 30 dagen facturen moet betalen. Die termijn wordt lang niet altijd gehaald. De Nationale ombudsman ontvangt al langere tijd regelmatig klachten van ondernemers dat de overheid te laat betaalt. Ook ontving hij 51 signalen van ondernemers over het betaalgedrag van de overheid via een speciaal geopend meldpunt. Het onderzoek van de ombudsman is gebaseerd op deze klachten en signalen. Daarnaast heeft de ombudsman alle ministeries bevraagd en de gemeenten die onder zijn bevoegdheid vallen. 192 gemeenten hebben deelgenomen aan het onderzoek.
Helft gemeenten betaalt te laat
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat 57% van de gemeenten te laat betaalt, bij de ministeries is dit ongeveer 18% (2 van de 11 ministeries). Dat komt voornamelijk omdat er geen prioriteit wordt gegeven aan accordering, er meerdere budgethouders zijn die hun akkoord moeten geven of een budgethouder niet aanwezig is en niet wordt vervangen. Ook komt het voor dat de hele factuur wordt aangehouden, als een deel van de prestatie is geleverd.
De Nationale ombudsman vindt het betaalgedrag zorgelijk. De overheid voldoet hiermee niet aan de eisen van goed opdrachtgeverschap en geeft niet het goede voorbeeld. De gevolgen voor ondernemers zijn groot. Het uitblijven van een betaling kan een financiële strop zijn voor een ondernemer, omdat niet elk bedrijf de financiële ruimte heeft om dit op te vangen.
dinsdag, 8. juli 2014 - 12:10
Nationale ombudsman: gemeenten betaalt facturen ondernemers te laat
Foto: Archief EHF
Den Haag
Meer dan de helft van de gemeenten betaalt facturen van ondernemers te laat. De overheid brengt ondernemers hiermee in de problemen en geeft niet het goede voorbeeld.