Om de blootstelling aan luchtvervuiling van Schiphol te berekenen, heeft TNO ultrafijnstof – extreem kleine fijnstofdeeltjes – gemeten. Op basis van die metingen is voor 555.000 adressen in de buurt van de luchthaven berekend hoeveel Schiphol bijdraagt aan de luchtvervuiling. Ultrafijnstof bestaat uit hele kleine deeltjes die diep in het lichaam binnen dringen en kanker, longziekten en hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.
Amsterdam en Amstelveen
Vooral Amstelveen en Amsterdam hebben veel last van de vervuiling van Schiphol, maar afhankelijk van de windrichting hebben ook andere omliggende gemeenten, zoals Badhoevedorp en Hoofddorp, af en toe te maken met fors verhoogde concentraties ultrafijnstof door Schiphol. De gemiddelde levensverwachting van tienduizenden mensen die hier wonen neemt af met enkele maanden tot meer dan een jaar.
Geen technologische oplossingen
'Tachtig procent van alle vluchten van Schiphol vindt plaats binnen Europa en veertig procent van de bestemmingen is binnen 12 uur over land te bereiken. Er zijn geen technologische oplossingen om straalmotoren van vliegtuigen veel schoner te maken. Als we serieus rekening gaan houden met omwonenden van luchthavens moeten we minder vliegen. En dat kan dus ook, als we afstanden bekijken.
Bovendien pakken we op die manier meteen het klimaatprobleem aan. De uitkomsten van het TNO-onderzoek zijn zo ernstig dat we meteen maatregelen moeten nemen. De maatregelen moeten zorgen dat de gezondheid van bewoners rond Schiphol beter beschermd wordt dan nu. Daarnaast moet direct een uitgebreid gezondheidsonderzoek gestart worden', aldus Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie.
Geluidsschade
Wat het onderzoek niet laat zien is geluidsschade. Ook daarvan is bekend dat mensen er ernstige gezondheidsklachten van kunnen krijgen met alle gevolgen van dien. Zo valt sinds kort Uithoorn en de Amstelhoek in de Ronde Venen onder de aanvliegroute. Veel mensen klagen dan ook van het nachtelijke en het vroege vertrek van toestellen van Schiphol.