dinsdag, 25. februari 2014 - 9:30 Update: 03-07-2014 0:41

Milieudefensie blij met verlagen maximumsnelheid A10 en A13

Foto van uitlaat | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Amsterdam

Milieudefensie is blij dat verkeersminister Schultz van Haegen er niet onderuit komt om de maximumsnelheid te verlagen nu er in twee rechtszaken geoordeeld is dat de gezondheid van omwonenden belangrijker is dan harder rijden.

De verkeersminister laat vandaag weten dat de maximumsnelheid op de A10 en de A13 eind maart weer naar 80 kilometer per uur gaat.

"Er was een lange adem voor nodig," aldus Ivo Stumpe, campagneleide verkeer van Milieudefensie. "Na twee rechtszaken waarin de rechter oordeelde dat de extra vervuiling en de gezondheidsschade voor de omwonenden onvoldoende gewogen waren in het besluit om de maximumsnelheid te verhogen, draait Schultz het besluit dan toch terug."

Milieudefensie stapte in 2012 naar de rechter over de snelheidsverhogingen op de A13 als de A10. Stumpe: "Het gaat hier om drukbevolkte gebieden, waar veel mensen last hebben van de extra vervuiling. Wij zijn voor heel blij voor hun, zij zijn voor ons de reden geweest naar de rechter te stappen."

Op basis van de meetgegevens van de GGD langs de A10 bleek dat de Europese norm voor luchtkwaliteit fors werd overschreden. De concentratie stikstofdioxide kwam uit op 55 microgram per kubieke meter, terwijl de Europese norm waar Nederland in 2015 aan moet voldoen veertig microgram als bovengrens heeft. Ook in Rotterdam zorgde de
snelheidsverhoging voor extra vervuiling en het overschrijden van de Europese norm. Stumpe: "Uiteindelijk gaat het niet om normen uit Brussel, maar om gezondheid. Harder rijden zorgt voor meer vervuiling en dat is slecht voor de leefbaarheid in de steden." Door het harder rijden in Amsterdam en Rotterdam daalde de levensverwachting voor mensen langs
de snelweg respectievelijk met 79 en 20 dagen.
 

Provincie:
Tag(s):