‘Op deze manier kunnen de AWACS ‘lichter’ vertrekken vanaf Vliegbasis Geilenkirchen. Dit vermindert de geluidsoverlast voor de omwonenden van de vliegbasis aanzienlijk’, aldus Defensie.
De radarvliegtuigen vertrekken sinds half maart dagelijks naar het luchtruim boven Polen en Roemenië. Vanaf daar houden zij de situatie op en rond de Krim in de gaten. Het bijtanken in de lucht door de luchtmacht gebeurt op verzoek van de NAVO.
Retourvlucht
De bijtankvluchten combineert de luchtmacht zoveel mogelijk met andere taken. Zo voorzag gisteren een KDC-10-tankvliegtuig een AWACS van brandstof op zijn retourvlucht vanuit Turkije. Aan boord zat afgelost personeel van de Patriotmissie in Adana en 10.000 kilo vracht. ”Dat is natuurlijk erg efficiënt”, zegt gezagvoerder op de KDC-10, Nico Temming. “Maar vandaag en komend weekeinde vliegen we puur voor 2 AWACS-toestellen eerst naar Roemenië en dan naar Polen om ze bij te tanken.”
Hogeschool close formation vliegen
Hoewel air-to-air refueling gesneden koek is voor de KDC-10-bemanningen, is het aftanken van zo’n enorme AWACS-Boeing toch wel iets bijzonders. Temming: ”Het is hogeschool close formation vliegen. Wij moeten heel gelijkmatig vliegen want zo’n log toestel kan maar moeilijk bijsturen. Jachtvliegtuigen kunnen veel sneller corrigeren als dat nodig is.” In een kwartier tijd voorziet de tanker de AWACS van 23.000 liter kerosine.
180 uur
Voorlopig blijft de luchtmacht nog wel even bezig met deze air-to-air refuelingtaak want Nederland heeft 180 uur tankercapaciteit toegezegd aan de NAVO. “Hoe die uren precies ingevuld gaan worden, hangt af van de NAVO”, zegt Temming. ”Wij gaan als ze ons nodig hebben.”
vrijdag, 28. maart 2014 - 16:51 Update: 03-07-2014 0:39
Luchtmacht tankt AWACS-toestellen bij in de lucht boven de Krim
Foto: Min. Defensie
De Koninklijke Luchtmacht tankt sinds kort AWACS-radarvliegtuigen van de NAVO in de lucht boven de Krim bij. Dit meldt het ministerie van Defensie vrijdag.
Categorie:
Tag(s):