Op de poster zijn zes dragers te zien die de kist van Mulisch naar zijn laatste rustplaats dragen. De familie van de overleden schrijver was niet op de hoogte dat de foto gebruikt werd voor een reclamecampagne.
De directeur van nationalenotaris.nl zegt niet te hebben geweten dat de foto was genomen tijdens de uitvaart van Mulisch. Van der Wijk: 'Voor mij was het gewoon een mooie foto. Ik was verrast dat ook de familie niet op de hoogte was.'
'Wij hebben met de familie besproken dat we bereid zijn te praten over het beperken van de campagne, als de familie dat wil', zegt Van der Wijk. 'We zijn nog in gesprek met de familie en we wachten nog even wat hun wens en hun standpunt is.'
Fotograaf Melin Daleman zegt van te voren gezegd te hebben dat het om de uitvaart van Mulisch ging. 'Misschien achteraf een beetje naïef', zegt Daleman. 'Maar ik had niet de indruk dat het om een commerciële organisatie ging. Ook door die naam, Nationale Notaris lijkt een beetje op Nationale ombudsman. Ik dacht aan voorlichting om je zaakjes goed te regelen.'