"Bij realisatie van deze nieuwe prognose zou het laagste jaaraantal sinds 1969 een feit worden", aldus Aumacon die haar eerdere prognose nu naar beneden heeft bijgesteld. De verkoop van nieuwe auto’s in ons land kampt al langer met fikse tegenspoed. Vorig jaar nog werden – zelfs met inbegrip van een ongebruikelijk heftige ‘eindsprint’ in de maanden november en december – slechts 416.777 verkopen gerealiseerd. Voor dit jaar werd aanvankelijk uitgegaan van 415 duizend stuks, maar is - aldus AUMACON – alsnog een bijstelling gerechtvaardigd naar nog slechts 380 duizend stuks. Een dergelijk laag jaaraantal is sinds 1969 niet meer voorgekomen.
Ter vergelijk: de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 478 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nóg hogere aantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999. Volgens AUMACON-directeur Clem Dickmann is er alle reden voor deze aanpassing, “Het staat nu al vast dat onze eerdere prognose niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag - 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering.”
Wat wel werkt zijn de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de langere bijtelling. “Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers te verwachten is. Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.”
Structurele oorzaken
Volgens Dickmann zijn de oorzaken voor de vraaguitval naar auto’s structureel van aard. “De rol die de auto in ons leven speelt is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden.” Een typisch Nederlands verschijnsel, zo lijkt het. Zo liggen de nieuwverkopen bij onze zuiderburen thans zo’n 40 procent hoger dan bij ons en staan er in België drie premiummerken (NL: geen) in de merken top-10. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s.
Ruim tweederde van alle autoverkopen komt dit jaar voor rekening van modellen uit het A-, B- en C-segment. Daarbij zal evenals vorig jaar het C-segment (geholpen door diverse hybride-auto’s) nipt het grootste autosegment worden. De afzet van hybride-auto’s zal dit jaar echter niet in de buurt van het niveau van vorig jaar (ruim 43 duizend stuks) komen. “Met totaal 35 duizend stuks is dit jaar niettemin één op de elf nieuwe auto deelselektrisch aangedreven. Daarnaast zullen in 2014 ongeveer 2.500 volelektrische auto’s worden verkocht; pakweg een gelijk aantal als vorig jaar.”