Maar minister Schultz van Haegen van Verkeer is het daar niet mee eens. Zij denkt dat deze maatregel niet zal leiden tot een betere doorstroming en ook niet tot meer veiligheid op de weg. Dit heeft de bewindsvrouw maandagavond laten weten in een brief aan de Tweede Kamer, zo melden verschillende media dinsdag.
Schultz heeft onderzoek laten doen naar de Amerikaanse 'Keep Your Lane'- systematiek. Dat is een systeem waarbij er bij automobilisten op wordt aangedrongen om vooral op dezelfde rijbaan te blijven en dus, als het nodig is, ook rechts in te halen. Volgens het onderzoek komt dit Amerikaanse probleem in de problemen op tweebaanswegen. Wie rechts achter een langzame vrachtwagen zit, kan dan niet meer inhalen. En Nederland kent juist heel veel wegen met maar twee rijstroken. De minister schrijft aan de Tweede Kamer dat het systeem voor snelwegen met drie of meer rijstroken zou kunnen werken. Maar ze wijst tevens op een onderzoek uit 2011 van Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft, waaruit blijkt dat alle rijstroken op dergelijke snelwegen al goed worden benut.
Verder schrijft de minister: 'Om de doorstroming op het hoofdwegennet zo goed mogelijk te laten zijn, zet ik nu vooral in op het ‘Beter benutten’ programma van mijn ministerie. Dit programma bevat maatregelen die de filegevoeligheid op tal van plaatsen moet verminderen. Ook heb ik hoge verwachtingen van nieuwe in-car technologie om de doorstroming in de toekomst verder te verbeteren.' Wel geeft de minister aan dat de Amerikaanse maatregel in de toekomst mogelijk wel toegepast kan worden.