Het Openbaar Ministerie (OM) laat in een reactie weten dat genoemde betrokkenen de mening van de Nationale Ombudsman delen, dat preventief fouilleren een ingrijpend middel is wat integer gebruik vereist. Dat wil echter nog niet zeggen dat in de betreffende specifieke situaties dit instrument onterecht is toegepast. Deze stelling van de Nationale Ombudsman kan volgens het OM worden betwist. 'Op dit vlak is er sprake van relatief nieuwe wetgeving waarvan toepassing in praktijksituaties steeds meer duidelijk maakt wat de juiste vorm van uitvoering moet zijn. De visie van de Nationale Ombudsman wordt daarbij als een bruikbaar advies gezien. De noodzaak tot de beide acties en de onderbouwing daarvan staat echter voor de initiatiefnemers daarvan niet ter discussie.'
Op basis van onder meer twaalf vuurwapengerelateerde meldingen (tussen feb. 2008 en april 2012), die aan het adres van de camping te koppelen zijn, was er volgens het OM sprake van een voorzienbaar veiligheidsrisico: ofwel dat de bestuurlijke actiedag een situatie betrof die kon leiden tot onlusten, waarbij gebruik wordt gemaakt van wapens. De conclusie was dan ook dat er wel sprake was van een veiligheidsrisico, waarbij zorgvuldig de veiligheid van aanwezigen op de camping, maar zeker ook van de controlerende ambtenaren gegarandeerd moet worden.