vrijdag, 20. december 2013 - 16:28 Update: 03-07-2014 0:46

De nieuwe Lamborghini Huracán

foto van De nieuwe Lamborghini Huracán | Lamborghini
Foto: Lamborghini
De nieuwe Lamborghini Huracán
De nieuwe Lamborghini Huracán
Leusden

Automobili Lamborghini luidt een nieuw tijdperk in met de Lamborghini Huracán in het segment van de luxe supersportwagens. Niet alleen is de Huracán de opvolger van de iconische Gallardo, hij geeft tegelijkertijd een nieuwe invulling aan het begrip ‘luxe supersportwagen’. Met zijn pure en unieke design, innovatieve technologie, buitengewone rijdynamiek en indrukwekkende bouwkwaliteit brengt de Huracán de supersportwagenbeleving naar een compleet nieuw niveau.

De Huracán combineert compromisloze prestaties met praktische bruikbaarheid. Vanaf januari 2014 start de Huracán een tournee van ruim 130 preview events in meer dan 60 steden rond de wereld. Uiteraard zal hij ook de voor Nederland exclusieve Lamborghini-partner Lamborghini Leusden aandoen. Het wereldwijde publieksdebuut staat begin maart gepland voor de Autosalon van Genève.

De naam

Met een totale productie van 14.022 auto’s was de Gallardo de meest succesvolle Lamborghini ooit en de afgelopen tien jaar heeft hij het merk Lamborghini naar nieuwe hoogten gestuwd. Zijn opvolger, de Huracán, is vanaf een blanco vel papier compleet nieuw ontwikkeld. Net als de Gallardo en de meeste andere Lamborghini-modellen dankt hij zijn naam aan de wereld van het stierenvechten. De prijsstier Huracán van het Spaanse ras Conte de la Patilla stond bekend om zijn uitzonderlijke moed en zijn voorkeur voor de aanval. Hij vocht in Alicante in augustus 1879 en onderscheidde zich door zijn doorzettingsvermogen en onverslaanbaarheid, waarmee hij uitgroeide tot een legende in de geschiedenis van het stierenvechten.

Het design De Huracán vormt een revolutie ten opzichte van de designtaal van de Gallardo en is puur in al zijn scherpe lijnen, hoekige vormen en nauwkeurig gedefinieerde oppervlakken. Het profiel van de Huracán wordt gekenmerkt door één enkele lijn die de voorzijde, de cockpit en de achterkant met elkaar verenigt.

Het interieur

Het interieur wordt gekenmerkt door een innovatieve cockpit. Een 12,3 inch fullcolour TFT instrumentarium verschaft de bestuurder alle noodzakelijke informatie, uiteenlopend van de toerenteller tot aan navigatiekaarten en infotainmentfuncties, en is via verschillende set-ups instelbaar. Nappaleer en Alcantara tekenen het interieur, in verschillende kleurcombinaties voor tal van personalisatiemogelijkheden. Het design van het dashboard en de centrale tunnel zorgen voor lichte elementen in het interieur, waar de nadruk ligt op kwaliteit en luxe.

Het chassis en de aandrijflijn

Een lichtgewicht ontwerp en de expertise van Automobili Lamborghini op het gebied van koolstofvezel komen samen in het nieuwe hybride chassis van de Huracán, in de vorm van een geïntegreerde koolstofvezelstructuur met aluminium details. Met een leeggewicht van 1.422 kg is de Huracán niet alleen goed voor een vermogen-gewichtverhouding van slechts 2,33 kg per pk, tegelijkertijd garandeert hij ook de precisie van een raceauto met dank aan een buitengewone stijfheid.

De nieuwe 5.2-liter V10-krachtbron levert een maximumvermogen van 448 kW/610 pk bij 8.250 tpm en een maximumkoppel van 560 Nm bij 6.500 tpm. Dankzij ‘Iniezione Diretta Stratificata’ (IDS) worden directe en indirecte inspuitmomenten op slimme wijze met elkaar verenigd. Wat resulteert in meer vermogen en koppel bij een lager verbruik en lagere emissies vergeleken met de V10 in de Gallardo. De topsnelheid van ruim 325 km/u, een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en een acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u in 9,9 seconden verwoorden slechts gedeeltelijk de dynamische beleving achter het stuur van de Huracán. Mede dankzij Stop & Start-technologie daalde het gecombineerde EU verbruikscijfer tot 12,5 liter op 100 km (CO2: 290 g/km). De krachtbron voldoet aan de EU6 emissierichtlijnen.

De rijdynamiek Het vermogen van de V10 wordt via een nieuwe 7-traps ‘Lamborghini Doppia Frizione’ (LDF) transmissie met dubbele koppeling en een volledig elektronisch gestuurd 4WD-systeem op de weg overgebracht. De verschillende rijstanden van de Huracán kunnen worden geselecteerd via een knop op het stuurwiel – uiteenlopend van maximale grip op de openbare weg tot aan extreme prestaties op het circuit – met drie verschillende set-ups: STRADA, SPORT en CORSA. Ze beïnvloeden met name de settings van de versnellingsbak, de motor, het geluid, de vierwielaandrijving en de elektronische stabiliteitscontrole. Carbon-keramische remmen zijn standaard. Het ‘Lamborghini Dynamic Steering’ systeem met variabele stuuroverbrengingen en de magnetisch gestuurde demping zijn beide optioneel te bestellen en eveneens instelbaar via drie settings. De Huracán wordt geproduceerd in de fabriek van Automobili Lamborghini in Sant’Agata Bolognese op een compleet nieuwe productielijn. De eerste leveringen aan klanten vinden plaats in het voorjaar van 2014.

Categorie: