Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte zorgen deze tussenstops voor onnodige geluidshinder en luchtvervuiling. 'Met een extra landing wordt al gauw 2000 liter kerosine verspild. Passagiers lopen bovendien gemiddeld meer dan een uur vertraging op.'
Volgens Bonte kiezen luchtvaartmaatschappijen steeds vaker voor tussenlandingen om daarmee te voorkomen dat ze landingsrechten aan de concurrentie verspelen. 'Vanwege de crisis is het aantal boekingen teruggelopen. Maatschappijen kiezen er daarom voor om tijdens een vakantievlucht op meerdere vliegvelden te landen. Zouden ze dat niet doen, dan raken ze in de toekomst landingsrechten kwijt.'
Bonte wil dat het systeem voor landingsrechten wordt aangepast. 'Het is niet rechtvaardig om vliegmaatschappijen te straffen als ze minder vliegen. De enige die daar nu van profiteert zijn de regionale luchthavens.' GroenLinks wil daarom dat het aantal tussenstops in mindering wordt gebracht op het totaal aantal vluchten dat op een vliegveld mag plaatsvinden.