woensdag, 22. mei 2013 - 21:31 Update: 03-07-2014 0:57

Goedkoper uitgevallen 2e Maasvlakte geopend

Foto van container hijskraan in haven | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Rotterdam

Woensdag is Maasvlakte 2 officieel geopend door Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu.

'Vandaag maken we de weg vrij voor internationale scheepvaart en handel. Dat past bij Nederland. Zo zijn we groot geworden. Met Maasvlakte 2 zet Nederland de deur wijd open voor de nieuwste generatie containerschepen. En bieden we ruimte aan de modernste terminals. De haven wordt 20 procent groter, de containercapaciteit verdubbelt. Er komen direct en indirect duizenden banen bij.' Met deze woorden opende Schultz  Maasvlakte 2 voor de scheepvaart.

150 miljoen euro goedkoper
'We zijn er met zijn allen in geslaagd deze eerste fase van Maasvlakte 2 conform de planning en ruim binnen budget aan te leggen. Het project valt circa € 150 miljoen voordeliger uit dan was geraamd. Dit blijkt nu de aanleg grotendeels gereed is', aldus Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Een vloot van zo’n 25 schepen, variërend van klassieke driemasters tot een modern containerschip, vaart vandaag officieel als eerste via het Yangtzekanaal naar Maasvlakte 2.

Er zijn verschillende redenen waarom de aanleg tot op dit moment voorspoedig is verlopen en de kosten in de hand gehouden zijn, terwijl op kwaliteit niet is ingeleverd. Om te beginnen is het project grondig voorbereid, zodat zich tijdens de uitvoering nauwelijks onverwachte zaken voordeden. Mede daardoor was er ook bijna geen vertraging als gevolg van juridische procedures. Er zijn geschikte contractvormen met de verschillende aannemers gezocht, inclusief afspraken om optimalisaties na afsluiting van het contract mogelijk te maken.

Een belangrijk voorbeeld van een optimalisatie is het ontwerp van de harde zeewering. De nu gebouwde zeewering heeft een halfopen blokkendam en een keienstrand. Het oorspronkelijke ontwerp was een massieve dijk.  Daardoor wordt bespaard op aanleg- en onderhoudskosten, zonder in te leveren op veiligheid. Een andere optimalisatie was de tijdelijke koelwateruitlaat van de E.ON-centrale. Een relatief dure constructie werd vervangen door een smal kanaaltje naar de Yangtzehaven.

Categorie: