Risico voor milieu
RWS heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de verschillende mogelijkheden voor de berging van het schip en de lading. Onderdeel hiervan is het bergen van de ongeveer 540.000 liter olie die het schip nog aan boord heeft. Wegens de hoge risico’s voor het milieu en het scheepvaartverkeer is besloten dat het schip in zijn geheel geborgen moet worden.
Berging begin 2014
Rijkswaterstaat gaat berging van de gezonken autocarrier ‘Baltic Ace’ binnenkort aanbesteden. Omdat het wrak een bedreiging vormt voor vlot en veilig scheepvaartverkeer en het mariene milieu is besloten het schip in zijn geheel te laten bergen. Naar verwachting kan begin 2014 een bergingsbedrijf voor de klus worden gecontracteerd en vindt de berging plaats in 2014 en 2015.
Kosten voor Nederland
De eigenaar heeft Rijkswaterstaat laten weten geen maatregelen meer te gaan nemen en afstand te doen van het wrak. Vanwege internationale verdragen kan Rijkswaterstaat slechts een deel van de bergingskosten verhalen op de eigenaren. Een groot deel van de kosten zal door het Rijk worden gedragen.
Aanvaring
Op Sinterklaasavond 2012 vond er op ongeveer 65 kilometer buiten Goedereede een aanvaring plaats tussen de Baltic Ace en containerschip Corvus J. De Baltic Ace, beladen met ruim veertienhonderd auto's, zonk direct. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk. Het wrak ligt in een druk bevaren route richting de Rotterdamse haven en vormt daarmee een gevaar voor de overige scheepvaart.
dinsdag, 16. juli 2013 - 20:55 Update: 03-07-2014 0:54
Berging Baltic Ace gaat Nederland miljoenen kosten
Foto: Archief EHF
De in december 2012 voor de kust van Zuid-Holland gezonken autocarrier Baltic Ace heeft nog 540.000 liter olie aan boord. Dit heeft Rijkswaterstaat (RWS) dinsdag bekendgemaakt,
Provincie:
Tag(s):