Sinds oktober 2010 kwamen 81.000 meldingen binnen bij het LMIO, gemiddeld zo’n 3.500 per maand. Ongeveer 36.000 aangiftes waren bruikbaar en zijn onderzocht. Zij bevatten voldoende aanknopingspunten om verder te onderzoeken, met name naar het toenemend aantal mensen dat steeds vaker slachtoffer wordt van een fake webshop. Uiteindelijk
resulteerde dit in ruim 320 politieonderzoeken.
Op www.mijnpolitie.nl werd 3,5 miljoen keer door consumenten gecheckt of de verkopende partij (particulier of webshop) bekend is bij de
politie. In 170.000 gevallen volgde daarop het advies van het MIO niet in zee te gaan met de verkopende partij. Daarmee toont het MIO aan een effectief middel te zijn in de strijd tegen internetoplichting.
Harry Jongkind, landelijk coördinator bij de politie van het Landelijke Meldpunt Internet Oplichting, kijkt zeer tevreden terug op de afgelopen twee jaar: 'Bij internetoplichting is een duidelijke toename zichtbaar van het aantal fake webshops, die op het eerste gezicht niet als
zodanig herkenbaar zijn. Vaak weten dergelijke webshops in korte tijd consumenten met grote bedragen om de tuin te leiden. Dat is onmiskenbaar een trend.'
vrijdag, 23. november 2012 - 9:03 Update: 08-07-2014 0:31
Landelijke Meldpunt Internetoplichting werpt vruchten af
Driebergen
Het Landelijke Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de
politie heeft de afgelopen twee jaar uitstekende resultaten behaald. Woensdag werd in Brussel nog een zeer actieve Nederlandse internet-oplichter aangehouden.
Categorie:
Tag(s):