dinsdag, 27. februari 2018 - 12:24

Eind aan uitbuiting bij laden en lossen schepen, 100 extra banen in haven Rotterdam

Eind aan uitbuiting bij laden en lossen schepen, 100 extra banen in haven Rotterdam
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Rotterdam

Het laden en lossen van internationale containerschepen moet vanaf uiterlijk 1 januari 2020 altijd worden gedaan door sjorders in de havens. Onderbetaalde scheepsbemanningen mogen dit niet meer doen. Dat is het resultaat van een cao-afspraak tussen de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) en de Joint Negotiation Group (JNG) van werkgevers uit de internationale zeevaart. FNV Havens is lid van de ITF en was actief betrokken bij de onderhandelingen.

Het gaat om een cao voor ruim 9000 zeeschepen die varen onder Flag of Convenience, de zogenoemde gemaksvlaggen.

Niek Stam, bestuurder FNV Havens: ‘Deze afspraak maakt een eind aan een vorm van moderne slavernij. Onderbetaalde scheepsbemanningen kunnen niet langer worden misbruikt. Laden en lossen is de taak van havenwerkers die volgens de cao worden betaald. Het werk wordt dan bovendien vakkundig en veiliger gedaan.’

De afspraak leidt ook tot 100 extra banen in de haven van Rotterdam. Stam: ‘Ik ben trots op deze uitkomst, de FNV heeft zich hier vol voor ingezet. We zullen nog voor de zomerperiode met een Europees plan van aanpak komen en de rederijen en charters gaan uitnodigen om de transitie van het werk zo goed mogelijk te laten verlopen.’

Het laad- en loswerk op de schepen was tot nu toe altijd een probleem in Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Vlissingen, Moerdijk, Scandinavië, de Baltische staten en Canada. Onderbetaalde scheepsbemanningen werden ingezet om mee te helpen aan het laden en lossen van schepen. Met de nieuwe afspraak is dit verleden tijd. Vanaf uiterlijk 1 januari 2020 moet het zogenoemde sjorwerk gedaan worden door havenwerkers die vallen onder een cao die is afgesloten met een vakbond die deel uitmaakt van de International Transport Workers’ Federation.