De partij liet eerder onderzoek doen door TNS NIPO. Daaruit bleek dat 70 procent van de Nederlanders dit soort overspelsites afkeurt. De meeste Nederlanders staan ook niet onwelwillend tegenover het aanpakken van overspelreclames.
Kees van der Staaij: ‘de maatschappelijke onvrede over dit soort reclames is groot. Dat hebben wij vorig jaar gemerkt. Na een oproep in De Wereld Draait Door haalden we in enkele weken moeiteloos een ton op voor een billboardcampagne met een tegengeluid. Overspel is een spel met alleen maar verliezers. In de politiek is er op dit thema echter nog een wereld te winnen. Maar alles gaat in stapjes: zo pleiten wij vandaag voor het weren van dit soort weerzinwekkend overspelreclame op de publieke omroep. Het kan niet zo zijn dat opbrengsten van dit soort oproepen tot overspel een financiële bron is van ons publiek bestel. En elke echt- en vechtscheiding die we hiermee voorkomen, is pure winst voor de kinderen die hierbij in het spel zijn.’