woensdag, 3. februari 2016 - 15:40 Update: 03-02-2016 16:15

Milieudefensie:Europees Parlement neemt slap voorstel voor emissietests auto's aan

Milieudefensie:Europees Parlement neemt slap voorstel voor emissietests auto's aan
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam/Straatsburg

Milieudefensie is zeer teleurgesteld over het besluit van het Europees Parlement om autofabrikanten ook in de toekomst de ruimte te geven om veel meer te vervuilen dan ze op papier beloven. Dat voorstel, dat vandaag is aangenomen, is onder zware druk van de autolobby ontstaan.

'Te gek voor woorden'

Anne Knol van Milieudefensie: 'Het is te gek voor woorden dat de auto-industrie, na ons jaren te hebben voorgelogen over de daadwerkelijke uitstoot van hun auto's, nu wordt beloond met extra ruimte om onze lucht te vervuilen. Luchtvervuiling zorgt voor tienduizenden zieken en duizenden doden per jaar.'

Twee keer meer uitstoot dan norm

Via de bestaande testcyclus komen autofabrikanten al jaren weg met veel te hoge uitstoot van schadelijke stoffen. Volkswagen gebruikte daarvoor sjoemelsoftware, maar ook auto's van andere merken zoals Opel en Mercedes blijken in de praktijk veel meer uit te stoten dan op papier. 

De plannen voor de nieuwe testcyclus voor auto's zijn juist bedoeld om het verschil tussen uitstoot in de praktijk en die in het testlaboratorium te verkleinen. Het voorstel dat vandaag is aangenomen gaat daarin lang niet ver genoeg. Nieuw verkochte auto's mogen de norm meer dan twee keer blijven overschrijden tot 2020. Ook daarna blijft overschrijding 'legaal'. 

Niet voor niets stemde de Milieucommissie van het Europees Parlement het voorstel eerder juist weg. Ook de juridisch afdeling van het Europees Parlement gaf een sterk signaal af door het voorstel onwettig te noemen. 'Het Europees Parlement heeft de lobby van de auto-industrie zwaarder laten wegen dan het belang van onze gezondheid', aldus Anne Knol.

Gezondheid voorop

Voor Milieudefensie staat gezondheid voorop. 'Auto's die de normen in de nieuwe praktijktest niet halen of aantoonbaar sjoemelsoftware aan boord hebben, horen niet op de Nederlandse weg thuis', volgens Anne Knol. 'Nu Europa kiest voor de auto-industrie, is het extra belangrijk dat Nederland kiest voor maatregelen die de gezondheid van mensen wel beschermen'.

Categorie:
Provincie: