woensdag, 31. augustus 2016 - 13:51 Update: 01-09-2016 9:14

Telecomproviders gedagvaard voor 'gratis' telefoon bij abonnement

'Gratis' smartphone brengt T-mobile en Vodafone voor de rechter
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Wegens het verkopen van misleidende telefoonabonnementen, waarbij de klant behalve voor het abonnement ook betaalt voor het toestel, worden Vodafone en T-Mobile nu gedagvaard.

De stichting Consumentenclaim wil via de rechter afdwingen dat te veel betaalde kosten voor het toestel worden teruggegeven. De dagvaardingen vielen gisteren op de mat bij de Nederlandse hoofdkantoren van de mobiele providers.

'Gratis' toestel

Consumentenclaim op de website: 'Jarenlang hebben telefoonproviders ons abonnementen verkocht met een all-in-prijs waarbij een 'gratis' of goedkoop toestel werd verstrekt. In werkelijkheid kwam er een lening tot stand waarover rente en kosten werden berekend. Door de extra kosten betaalden klanten soms bijna het dubbele voor een toestel. Ook als het toestel inmiddels was afbetaald, bleven telefoonproviders kosten inhouden voor rente en aflossing. Zonder dat klanten het wisten betaalden zij hierdoor te veel voor hun abonnement.'

Compensatie

ConsumentenClaim schijft dat de Hoge Raad nu heeft bepaald dat telefoonproviders consumenten met een all-in abonnement moeten compenseren. Het zou per abonnement al snel om vele honderden euro's gaan.