maandag, 30. september 2013 - 10:34 Update: 03-07-2014 0:51

Reizen per trein in 2014 te duur en ingewikkeld

foto van trein | bon
Foto: fbf
Utrecht

De NS-voornemens voor 2014 maken het reizen per trein te duur en te ingewikkeld. Dit stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS.

Door verschillende kosten door te schuiven naar de reiziger, zal de tariefsverhoging van NS ver uitstijgen boven de inflatie. Daarbij moeten reizigers bovendien zich voortaan gaan verdiepen in het ingewikkelde fenomeen “routekeuze”. Zeer ongewenste ontwikkelingen, stellen de consumentenorganisaties.

Doorberekenen aan reiziger

Als bezuinigingsmaatregel van kabinet-Rutte I moet NS vanaf 2015 €50 miljoen per jaar meer gaan betalen aan ‘spoorbelasting’. Dit wordt in zijn geheel doorgeschoven naar de reiziger. Slecht idee, vinden de consumentenorganisaties, want openbaar vervoer moet betaalbaar blijven. Daarbij loopt NS hard voor de zaak uit door al in 2014 deze kosten door te berekenen. Bovendien krijgt de reiziger geen betere dienstverlening terug voor de hogere prijs. Integendeel, in 2014 krijgt de reiziger nog meer te maken met buitendienststellingen op het spoor. Daarnaast moeten reizigers ook meer gaan betalen om de vervoerders te compenseren voor het afschaffen van het dubbel opstaptarief (het bedrag dat overstappende reizigers telkens betalen als de reis met een andere vervoerder wordt voortgezet).

Huiverig voor maatregel

De consumentenorganisaties vinden het verbazingwekkend dat de reiziger de rekening betaalt nadat vervoerders zich rijk hebben gerekend met de inkomsten van dit dubbele opstaptarief. Nog een fenomeen dat de reiziger in 2014 extra geld kan gaan kosten is de “routekeuze”. Bij een reis die met verschillende vervoerders kan worden afgelegd, moeten reizigers voortaan vooraf een keuze maken. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat vervoerders geen inkomsten mislopen doordat reizigers kiezen voor de duurdere route zonder daar ook voor te betalen. De consumentenorganisaties zijn zeer huiverig voor deze maatregel omdat dit van reizigers verwacht dat zij schijnbaar eerst de spoorkaart bestuderen voordat zij een kaartje kopen. De organisaties vinden de routekeuze-maatregel bovendien onvoldoende uitgewerkt en vragen aan NS om opnieuw met een adviesaanvraag te komen als er meer duidelijkheid over is. Als het aan de consumentenorganisaties ligt worden de prijzen slechts aangepast aan de verwachte inflatie. Zij roepen de staatssecretaris dan ook op om de eerder toegezegde steun voor de plannen van NS in te trekken.

Provincie:
Tag(s):