De PvdA'er gaat zich daar dinsdag hard voor maken tijdens een overleg met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastrctuur). Nu heeft ieder vervoersbedrijf zijn eigen kortingsproduct, waardoor reizigers vaak voor één reis drie kortingsproducten moeten aanschaffen. Dat is te veel rompslomp voor reizigers. Wie met de bus naar het station gaat, daar de trein pakt en dan weer met de bus verder reist, krijgt te maken met drie vervoerders met ieder hun eigen kortingsproducten. Daarnaast hanteren busbedrijven verschillende daluren. Hierdoor is het voor reizigers vaak niet te begrijpen waarom hun kortingskaart in de ene bus wel en in de andere niet geldig is. Hoogland wil dat vervoerders met elkaar en met reisorganisaties afspraken gaan maken over standaardkortingsproducten, die bij alle vervoerders geldig zijn. Dat betekent niet dat Hoogland vervoerders wil verbieden naast standaardkortingsproducten eigen kortingsacties te organiseren. Hoogland in Metro: 'Als de tram in Den Haag tijdens Koninginnenach een speciaal kaartje wil verkopen, dan kan dat. Maar als ik van een vriend in Groningen naar mijn huis in Rotterdam ga, wil ik maar één kaart met 40 procent korting hoeven te kopen.'
Hoogland wil verder dat vervoersbedrijven tariefstijgingen ter goedkeuring gaan voorleggen aan de staatssecretaris. Dit om extreme prijsstijgingen in het OV te voorkomen. Ook dit voorstel zal de PvdA'er dinsdag tijdens het overleg naar voren brengen. Begin dit jaar gingen op verschillende plaatsen in Nederland de prijzen met tientallen procenten omhoog. De PvdA wil daarom dat de staatssecretaris van Infrastructuur het laatste woord krijgt bij prijsverhogingen. PvdA-Tweede Kamerlid Duco Hoogland: “De reiziger wordt door de prijsstijgingen verrast, maar moet wel betalen. Laat die ov-bedrijven maar uitleggen waarom hun tarieven moeten stijgen. Het openbaar vervoer is een publieke dienst en dus moeten deze bedrijven ook publiekelijk verantwoording afleggen”. Bij te extreme prijsstijgingen wil de PvdA dat de staatssecretaris ingrijpt.