donderdag, 22. augustus 2013 - 9:55 Update: 03-07-2014 0:53

Producent smart-tv schendt privacy van kijkers

foto van televisie | fbf
Foto: rtl
Den Haag

TP Vision, producent van Philips smart tv’s, geeft tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart tv’s. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek.

Een smart tv is een televisie met internetfunctionaliteiten. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s. Deze gegevens kunnen een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling.

Misbruik persoonsgegevens

TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust, aldus het CBP.

Daardoor worden volgens het CBP tv-kijkers bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens. TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Mensen weten het niet

"De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv's bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP. TP Vision heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het CBP handhavend optreden.